skip to Main Content
BFA Ceramic Art

Jennifer Bjarnelöf

Jagad – Jagade

This text is only available in Swedish.

I syfte att värna för djurens rätt och skapa medkänsla för djur har jag undersökt hur jag kan arbeta med djurrättsfrågor i keramiska skulpturer och på vilket sätt ett politiskt tema, i detta fallet Jakt, påverkar estetiken i mina konstverk.
Min gestaltning kan beskrivas som ett triangeldrama mellan människor, vilt och boskap. I form av en installation får betraktaren lov att utforska keramiska djurporträtt som står lämnade efter en handling. En är klöst i ansiktet. En annan hänger upp och ner och en annan gapar. Varje skulptur är en samling av individer som löper offer för den mänskliga handen. Den som dödar och bearbetar ickemänskliga djur. Vilt som boskap.

Med leran vill jag visa att vi har ett val med vad vi gör med våra händer.

Fyra arter blev huvudkaraktärer i min gestaltning.
En varg, ett lodjur, en hare och ett får.  Förhöjda troféer sitter Rovdjurens huvuden på väggen med var sin sköld. Stumma är dom nu prydnadsdekorationer som talar för en människas hjälteliga handling av förvaltande och skydd av såväl natur som samhälle.
En hare hänger i bakbenen blodig tömd på dess innehåll. Här är porträttet på en individ i processen av att bli material och föda.
Ett får sticker ut som boskapsart och med mötet utav en mjuk textilkropp bryter den keramikens hårda och stumma uttryck. Hon ligger stilla på golvet klöst i ansiktet. Blodet återkommer och rinner över den vita grunden.
Vilka känslobanor uppstår hos betraktaren när den ställs inför scenen av döda ickemänskliga djur? Var står djuren i värdehierarkin och när anses dödandet som omoraliskt respektive moraliskt?

Det smakar järn.
Blod rinner från min buk.
Jag blev jagad av en hund.
Jag blev skjuten av en människa.
Matte är sorgsen.
Jag blev jagad av ett rovdjur.
Mitt skinn flott av en kniv.
Stoppad.
Husse är stolt.
Jag fotograferas.
Jag blev skjuten i skogen.
Hänger på farstun.
Monterad på väggen.
Vit ull.
Blodiga tänder.