Design för lärande: Skolmiljön som stöd för elevernas lärande och välmående – Ett samarbete med Hagaskolan – Göteborg
Projektet undersökte hur skolors fysiska miljöer kan utvecklas för att främja lärande och skapa en mer trivsam och inkluderande vardag för både elever och lärare. Med Hagaskolan i Göteborg som fallstudie kombinerade arbetet inredningsarkitektur med ett människocentrerat perspektiv. Projektet omfattade hela processen – från att analysera skolans nuvarande planlösning och inredning till att föreslå ett nytt rumsligt koncept.
Projektet väcker också frågor kring hur skolmiljöer kan spegla och främja demokratiska värderingar, delaktighet och en känsla av tillhörighet. Genom att förena teori och praktik visar arbetet hur inredningsarkitektur kan bidra till att skapa skolor som inte bara är funktionella, utan även engagerande och meningsfulla för dem som vistas där varje dag.
Resultatet presenteras genom visuella illustrationer, som visar hur miljön kan förbättras för att möta olika behov och främja en inspirerande lärandemiljö.
ellenkorner@hotmail.com