skip to Main Content
Master Textil-Kropp-Rum

Angelica Edin

The Labour of Patience

Jag är en evig nolla. När blir jag nummer ett?

Jag dras till repetitiviteten i textilhantverk. Ett personlighetsdrag som ofta har placerat mig i miljöer av monotont fysiskt arbete. Möjligheten att konsumera media medan jag jobbar innebär att dessa repetitiva metoder kan låsa upp en parallell inmatningsprocess av information. Men denna osynliga kognitiva aktivitet går förlorad i det visuella resultatet av arbetet.

Vad händer om input kan ta fysisk form och forma textilproduktionen? Vad betyder det för det slutliga arbetet, om inmatningsaktiviteten innebär att ta sig an den sisyfiska uppgiften att försöka förstå finansvärlden? Medan jag tvångsmässigt studerar något så förvirrande som finanskrisen 2008, frågar jag mig själv: Kommer jag närmare eller längre bort från framgång – eller en oundviklig kollaps?

The Labour of Patience är grundat i en metod av tre punkter, formulerad genom processen för detta masterprojekt. Medan jag använder en digital broderimaskin för att översätta min input (eller snarare min tveksamma förståelse av det) till ett fysiskt format, kan jag luta mig tillbaka, titta på en dokumentär igen och klippa, rita och sy mina små kort. Resultatet är en oändlig produktionslinje av gradvis kollapsande textilskulpturer med titeln Information Input / Output Machines och en evigt växande remsa av ess, med titeln C-D-S (Cut-Draw-Sew).

@angelica.edin