Synkronisering & Risk för oönskad effekt
Risk för oönskad effekt (skulptur)
De samlas i en låda, byrå eller skål i hallen. Små föremål som ingen riktigt vet var de hör hemma, men som ser för viktiga ut för att slängas. En bit plast, något knappliknande, en metallbricka i en ovanlig form. Vi behåller dem för säkerhets skull, i hopp om att deras funktion en dag ska bli tydlig och att de då får sin mening tillbaka.
För mig hamnar sakerna i stället i ateljén. Där samlas också bilder och minnen från objekt jag har sett på stan, som likt de andra föremålen både utstrålar funktion och lämnar plats för min egen fantasi kring deras betydelse. Ett ensamt rör som sticker upp ur marken, en lucka infälld i en vägg, ett trassel av kablar utan tydlig koppling till något. Under processens gång låter jag objekten omformas, översättas till andra material eller pusslas ihop i nya konstellationer.
Det är i detta arbete som Risk för oönskad effekt och Synkronisering har vuxit fram. De visar mitt intresse för objekt som finns i gränslandet mellan det igenkännbara och obegripliga, mellan det funktionella och meningslösa.
Vi omges ständigt av föremål som utstrålar funktion i form av tekniska komponenter, byggda konstruktioner och delar av komplexa system. Det är inte alltid självklart om objekten vi möter faktiskt fungerar som tänkt eller vad funktionen är, men vi gör ändå vår tolkning av dem. Att inte helt förstå det man ser kan väcka känslor av frustration och utestängdhet, men också öppna upp för möjligheten att skapa en egen ordning.