Titel på examensprojekt i Heading 2 (ändra denna text)
5-åringen i rummet utforskar hur interiören i en förskolemiljö kan utformas för att stödja kognitiv, fysisk och emotionell utveckling hos en femåring. Arbetet baseras på principer från neuro-arkitektur, som fokuserar på hur arkitektur och design påverkar hjärnan, med särskilt fokus på de formativa åren. Genom platsbesök, observationer och en workshop med barnen på förskolan samlades data in för att förstå hur miljön upplevs och erfars av sina unga användare. Arbetet resulterade i ett förslag av en renovering av interiören på förskoleavdelningen Vågen på Tärnans förskola i Malmö. Designförslaget, som kommuniceras främst genom renderingar, har utvecklats i Rhinoceros och senare V-ray, och kompletteras av en fysisk modell. Resultatet belyser vikten av att inkludera barnets perspektiv i designprocessen och visar hur element såsom färg, rumsuppdelning, ljussättning och formgivning kan bidra till en känsla av trygghet, lekfullhet samt kognitiv stimulans och utveckling. Projektet betonar vikten av att implementera neuro-arkitektoniska studier för att skapa barnvänliga miljöer. Projektet är också kritisk till hur vi ofta utformar förskolor idag och hur vuxen-normer dominerar miljöer som är avsedda för barn.
johanna.emmie.nilsson@gmail.com